Kell egy csapat!

Hogy lesz egy péntek esti beszélgetésből egy közösségi tér? És ami kifejezetten fontos volt a kezdeti szakaszban, amikor még az egész csak egy kósza ötlet volt: hogyan lesz egy jól működő csapatunk? Az alapítók közül mind dolgoztunk már hierarchiamentességre törekvő csoportokban, amiből egyrészt nagyon sokat tanultunk, és ez meg is látszik a mostani működésünkön. Másrészt viszont láttunk sok hibát is, amit ki szerettünk volna küszöbölni, de kezdetben nem tudtuk, hogy hogyan. Különösen fontos volt az, hogy elkötelezett, felelősséget vállalni tudó és nyíltan kommunikáló csapatunk álljon össze, és mindenki számára hosszútávon jó érzés legyen részt venni a közös munkában.

Sokat gondolkodtunk ezeken a kérdésen, és nagyon sokat segített nekünk a Közélet Iskolája képzése, a „Hogyan szervezzünk csoportot?”. Bár a korábbi tapasztalataink miatt nem volt minden információ új, de a képzés nagyon fontos volt nekünk amiatt, hogy mikor összeálltunk végül, már volt egy átgondolt tervünk, hogy miket érdemes együtt átbeszélnünk, milyen alapelveket és gyakorlati kérdéseket szeretnénk mérlegelni. Szóval amikor először összeültünk, már volt egy váz, amit aztán közösen építettünk tovább.

Maga a csoport aztán két elvonulással indult. Ez a forma mostanra elég elterjedt lett a „közelünkben” működő szerveződéseknél, és azt jelenti, amikor egy csoport általában egy hétvégére elmegy mondjuk egy kulcsosházba, és két napig a szervezet jövőjét tervezik, értékelik az eddigi működést, na meg együtt dumálnak, alszanak, főznek és közelebb kerülnek egymáshoz. Mind tök elfoglaltak vagyunk, úgyhogy nekünk egy nyári elvonulást kivéve eddig csak az egynaposak jöttek be. Szóvaláltalában valakinek a lakásán találkozunk, egész nap tervezünk-megbeszélünk, együtt főzünk ebédet meg nagyon sok kávét. Nekünk nagyon bevált ez a forma, mert egy nap teljes egymásra figyeléssel igazán nagy lépésekben lehet haladni.

Az első elvonulásainkon, ami két egynapos alkalom volt, két fő témánk volt. Egyrészt az elvi alapok, amihez beszéltünk egymás meghatározó iskolai élményeiről, hogy mi motivál minket abban, hogy belekezdjünk, és mik azok a fő értékek, alapelvek, amiket mindannyian fontosnak érzünk. Másrészt megterveztük a működésünk praktikus alapjait. Vagyis hogy mennyi időnként találkozunk, hol találkozunk, mit várunk el egymástól, hogy lehet a csoportunkhoz csatlakozni, hol kommunikáljunk egymással. És felrajzoltunk egy idővonalat, hogy miket kell kitalálnunk, hogy elinduljunk, és milyen sorrendben. Amit persze azóta százszor is átrajzoltunk, de enélkül nem tudtunk volna elindulni. A továbbiakról pedig majd egy másik posztban, vagyis folytatása következik! :)