Misszió, vagyis a közös cél

Amikor elindítottuk a Deviszontot, az ötletelés egyik első pontja volt, hogy legyen egy közös elképzelésünk arról, hogy milyen társadalomban szeretnénk élni, és ehhez a közösségi tér működése hogyan visz minket közelebb. Az a kezdetektől fontos összetartó erő volt, hogy nagyon hasonlóan gondolkozunk a társadalmi egyenlőtlenségekről, és hogy mindannyiunk számára lényeges motiváció, hogy az iskolarendszerben is megjelenő és újratermelődő egyenlőtlenségek ellen tegyünk. A misszió megfogalmazása segített nekünk abban, hogy jobban körvonalazzuk, mi az, amit a Deviszont működtetése során a feladatunknak gondolunk, és mi az, ami ezen kívül esik. Sokszor nehéz egyes feladatokról lemondani, de fontos ezt megtenni ahhoz, hogy ne vállaljuk túl magunkat. Az egyes események szervezésénél is sokat segít és nagyon lelkesítő tud lenni, ha átgondoljuk, hogy ez hogyan visz minket közelebb a hosszútávú céljainkhoz.

Végül az alábbi pár mondatban foglaltuk össze, hogy nekünk mi ez a közös alap.

Célunk egy közösségi tér létrehozása szakiskolába és szakközépiskolába járók számára. Azt szeretnénk, ha a fiataloknak a tanulmányaikban való segítség mellett lehetőségük nyílna arra, hogy alternatív módszerek használatával, a kritikai pedagógia eszközeivel ismerjék meg az őket körülvevő világot. Fontosnak tartjuk, hogy egy olyan teret hozzunk létre, ahol tudatos társadalmi cselekvésre és kritikusságra ösztönözzük a fiatalokat. Azt gondoljuk, hogy a tudás átadásának számos olyan formája létezik, amelyek a jelenlegi magyar közoktatás merev rendszerében nem érvényesülnek, módszertanunkban ezekre is szeretnénk hangsúlyt fektetni.

Hosszútávú célunk, hogy az egyenlőtlen oktatási rendszerben tanuló gyerekek számára olyan közösséget biztosítsunk, ami által egyrészt pozitív megerősítést nyernek, másrészt elősegíti őket abban, hogy a későbbiek során aktívan részt vegyenek saját társadalmi helyzetük formálásában, jövőjük tervezésében, és megállják helyüket az életben.


Elveink:

  • Kritikai pedagógia
  • Állampolgári nevelés
  • Igazságosabb társadalom
  • Közösségiség
  • Kísérleti módszertan
  • Tudatos társadalmi cselekvésre ösztönzés
  • Élmény alapú tanulás